Täytyykö olla hyvä myyjä ollakseen (hyvä) yrittäjä?

Teksti sisältää n. 700 sanaa ja 5300 merkkiä.

Mukava palata pitkästä aikaa blogin pariin! Kuluva kevät on ollut niin kiireinen, että blogikirjoitukset ovat jääneet prioriteettilistan hännille. ”Suutarin lapsella ei ole kenkiä” sopii aika hyvin tähänkin tilanteeseen. 😀

Otsikon kysymys on pyörinyt mielessäni paljon viime viikkoina. En ole oikein päässyt kunnolla jäsentelemään ajatuksiani aiheen suhteen, joten mikäpäs parempi paikka kuin pohtia asiaa blogissa.

Olen miettinyt omaa yrittäjyyttäni erityisesti nyt, kun sitä alkaa olla takana puolisen vuotta. Aika on mennyt hurjan nopeasti, enkä ole oikein päässyt kunnolla pysähtymään asioiden äärelle. Olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen saanut mahtavia projekteja ja työtehtäviä ilman suurempaa ”myyntiä”. Vai olenko tietämättäni kuitenkin myynyt?

Omaan työhistoriaani ei oikeastaan sisälly paljoakaan myyvää työtä. Ainakaan sen perinteisimmällä tavalla. Olen kuitenkin vastikään tehnyt tärkeänä havaintona sen, että myynti on muutakin kuin sitä, että tarjoat jotakin tuotetta tai palvelua asiakkaalle. Minusta myynti on paljon laajempi käsite. Myynti alkaa jo siitä, kuinka tuot itsesi esille ennen kuin olet edes ehtinyt kertoa mitä tarjoat. Miten puhut, kohtelet ihmisiä, huomioit tilanteita, toisen ihmisen reaktioita, miten kuuntelet ja olet läsnä. Jos mahdollinen asiakkaasi saa sinusta huonon kuvan jo ennen kuin olet päässyt kertomaan yrityksesi tarjonnasta, niin kauppoja tuskin tulee. Tai ainakin se on huomattavasti hankalampaa. Tästä syystä ajattelen, että vaikka en suoranaisesti ole koskaan ollut myyjä tai myyntityössä, niin olen kuitenkin myynyt osaamistani. Olen myynyt ajatusta, että kanssani kannattaa tehdä töitä ja että hoidan homman kotiin. Ja että olen hyvä tyyppi!

Ajattelin kauan, että myyntityö ei ole minua varten. Että en ole hyvä siinä tai jollain lailla epäuskottava. Tämä ajatusmaailma oli minulla vielä ihan hetki sitten. Yksi päivä kuitenkin pohdin asiaa enemmän ja tajusin pari itselleni tärkeää asiaa.

Ensimmäinen asia oli se, että toisiin ihmisiin vertailu on aivan turhaa. Ehkä itsestään selvä asia, mistä joka puolella puhutaan, mutta silti sitä tuppaa tekemään helposti. On olemassa häikäiseviä myyntityyppejä, mutta se ei tarkoita, ettei itse voisi olla myös hyvä myyjä. Olen vahvasti sitä mieltä, että jokainen on luonnostaan jo hyvä myyjä silloin, kun pääsee tekemään sellaista työtä, johon on aidosti paloa ja jossa on hyvä. Ja ehdottomasti, että uskoo tarjoamansa palvelun tai tuotteen hyötyyn, eli että se tuo lisäarvoa asiakkaalle.

Toinen asia oli se, että yksinkertaisillakin asioilla voi kehittää itseään myyjänä. On olemassa monia myyntikoulutuksia, -metodeja ja -prosesseja, joilla myyntiä saa lisättyä, mutta niiden lisäksi pienillä asioilla saa valtavan vaikutuksen. Esimerkiksi jo se, että on aidosti kiinnostunut toisesta ihmisestä. Ei vain näennäisesti nyökytellen, vaan oikeasti kuunnellen hänen mielipiteitään ja tarpeitaan. Olen huomannut, että monesti myyjillä saattaa olla niin pinttyneet myyntimetodit mielessä, että niillä jyrätään helposti asiakasta. Tarkoitan siis sitä, että asiakas ei saa tilaa puhua, kertoa mielipidettään, kysyä kysymyksiä tai yksinkertaisesti vain kieltäytyä. Yleensä, kun suomalainen sanoo ei, niin se tarkoittaa ei. Tai näin ainakin itse koen – tähän löytyy varmasti eriäviä mielipiteitä. 😀

Jos mietitään alkuperäistä kysymystä, että täytyykö olla hyvä myyjä ollakseen hyvä yrittäjä, niin uskon vahvasti, että kyllä. Mutta se ei välttämättä tarkoita niitä perinteisiä myyntikeinoja, joihin törmää vaikkapa autokaupoilla tai elektroniikkaliikkeissä. Myynti on mielestäni yksinkertaisimmillaan näitä asioita:

  • Kykyä kuunnella ja mukautua asiakkaan reaktioihin, antaa tilaa ja hyväksyä myös vastaus ei.
  • Osaamista tuoda itseään esille tilannetajuisesti oikeilla hetkillä.
  • Olla ylpeä omasta palvelustaan tai tuotteestaan, uskallusta tuoda se esille.
  • Empatiakykyä, ymmärrystä, mukautumista toisen tilanteeseen.
  • Rehellisyyttä kaikissa tilanteissa. Mikään ei ole pahempaa kuin epärehellinen myyjä.

Jos sinusta tuntuu tällä hetkellä siltä, että myynti ei ole juttusi, niin todennäköisesti se johtuu vain siitä, että vertaat itseäsi muihin. Uskon siihen, että olemalla oma itsensä, kohtelias, rehellinen ja itsevarma omasta osaamisestaan, niin se vie jo pitkälle. Erilaisia metodeja ja muita myyntiä helpottavia työkaluja voi opiskella lisää, mutta mielestäni myymistä oppii kuitenkin parhaiten vain tekemällä ja oppimalla eri tilanteista. Epäonnistumisista ei kannata lannistua, vaan oppia niistä. Tilanteiden läpikäynti onkin varmasti tärkeässä roolissa varsinkin silloin, jos myynti sakkaa. Ja joskus syy ei välttämättä ole edes sinussa. Se voi johtua toisenkin osapuolen tilanteesta, esimerkiksi kiireestä tai muusta sinusta riippumattomasta asiasta.

Lopputulemana sanoisin, että yrittäjän täytyy olla hyvä myyjä, mutta sen voi tehdä omalla tavallaan. Kaikkien ei tarvitse mennä saman muotin mukaan. Tärkeintä on, että se tuntuu itselleen luontevalta, pystyy aidosti kuuntelemaan toista osapuolta sekä se, että pystyy seisomaan lupaustensa ja yrityksensä palvelujen tai tuotteiden takana. Ja tietysti, että nämä asiat myös toimivat, sillä onhan yrityksen keskeisin tarkoitus tuottaa tulosta.

Näillä mietteillä toivotan kaikille mukavaa alkavaa viikonloppua!

Mitä ajatuksia aihe herättää sinussa? Kerro ajatuksesi alle!

Vastaa