Saavutettavat tekstitykset luovat aitoa lisäarvoa

Teksti sisältää n. 400 sanaa ja 3500 merkkiä.

Tänä päivänä luodaan enemmän videosisältöä kuin koskaan ennen. Videosovellukset valtaavat TOP10-listojen kärkiä ja yhä useammat alustat suosivat enemmän video- kuin tekstisisältöä. Elämme videoiden aikakaudella. Useat yritykset, järjestöt ja yksityishenkilöt hyödyntävät jo paljon tekstityksiä videoissaan, mutta joukossa on silti vielä paljon toimijoita, joilta ne puuttuvat. Syitä voi olla monia: niiden korkea hinta tai se, ettei niissä nähdä arvoa. Tässä blogikirjoituksessa avaan näkökulmia tekstityksen tärkeydelle.

Erityisesti saavutettavat tekstitykset (eng. ”captions”), eli tekstitykset samalla kielellä kuin videon kieli on, tuovat aitoa lisäarvoa suurelle yleisölle. Ja ovathan ne joissain tilanteissa myös pakollisetkin – saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan 23.9.2020 jälkeen videoille, jotka jäävät tallenteiksi palveluntarjoajan käyttämälle alustalle. Direktiivin vaatimus koskee mm. viranomaisten, julkisoikeudellisten laitosten sekä joidenkin järjestöjen ja yksityisen sektorin toimijoiden videoita ja äänitteitä. Lisätietoa videoiden ja äänitteiden saavutettavuudesta löytyy esimerkiksi nettisivuilta www.saavutettavuusvaatimukset.fi.

Tekstitykset tuovat videosisällön laajemman yleisön ulottuville. Maailman terveysjärjestön mukaan yli 5 prosentilla maailman väestöstä – eli 466 miljoonalla ihmisellä – on kuulon alenemista. Kuuloliitto ry:n mukaan Suomessa 800 000 henkilöllä on jonkinasteinen kuulon alenema. Kyseessä on siis suuri joukko ihmisiä, jotka hyötyvät tekstityksistä.

Sen lisäksi, että tekstitykset tekevät sisällöstä saavutettavaa heikkokuuloisille, ne myös parantavat kaikkien katsojien ymmärtämistä. Myös henkilöillä, joilla ei ole kuulon alenemista, on tilanteita, joissa tekstityksille olisi todellista tarvetta. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi meluisat ympäristöt tai paikat, jossa videota ei ole jostain syystä mahdollista katsoa äänillä. Vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan 85 prosenttia henkilöistä katsoi Facebookin videot äänettömällä. Luku on tänä päivänä todennäköisesti vielä suurempi. PLYMedian tekemän tutkimuksen mukaan tekstitettyjä videoita katsotaan keskimäärin 40 prosenttia enemmän kuin videoita ilman tekstitystä. Tutkimuksessa saatiin myös selville, että 80 prosenttia henkilöistä katsoi videoita mieluummin silloin, kun niissä oli saatavilla tekstitykset. Silloin, kun katsojat sitoutuvat videoihin, niitä myös jaetaan enemmän. Tämän avulla yrityksesi tunnettavuus kasvaa ja kattaa todennäköisesti myös enemmän katsojia.

Sen lisäksi, että tekstitykset auttavat katsojia, voivat ne myös parantaa videosisällön hakukoneoptimointia eli SEO:ta. Hakukoneet, kuten Google, ei ymmärrä videon puhetta kuten ihmiset, joten ne hyödyntävät sisällön lukemisessa metatietoja. Tekstitykset tarjoavat lisätekstiä, jonka avulla hakukoneet voivat indeksoida videota monipuolisemmin. Parempi indeksointi parantaa videon osuvuutta ja sijoitusta hakutuloksissa ja näin asiakkaasi löytää sinut helpommin. Kyseessä on siis todellinen win-win -tilanne kaikille!

Saavutettavat tekstitykset on tehokas apu kaikille videoiden tekijöille, jotka haluavat luoda kattavaa, katsojaystävällistä, tehoavaa ja saavutettavaa videosisältöä. Tekstitykset luovat sisältöä kuulovammaisten ihmisten saataville, parantavat kaikkien katsojien ymmärtämistä, parantavat hakukoneoptimointia, lisäävät sitoutumista ja varmistavat saavutettavuusdirektiivin noudattamisen.

Mikäli haluat saada videosi aivan uudelle tasolle, ota yhteyttä – Tavula auttaa!

Vastaa